دیوار سبز
20
دی

دیوار سبز (green wall) در سال‌های اخیر در میان سازمان‌ها، معماران و افراد با استقبال زیادی مواجه شده است؛ جذابیت این نوع سازه‌ها از آن‌جایی است که چشم انسان به دیدن گیاهان به صورت عمودی و روی دیوار عادت نداشته و اکثرا گیاهان به صورت افقی و روی زمین رشد می‌کنند.

دیوار سبز یکی از طراحی‌های فضای سبز است باعث زیباتر شدن فضای داخلی یا نمای بیرونی ساختمان می‌شوند. در حقیقت دیوار سبز شامل یک پوشش گیاهی عمودی است که به روش آبکشت بر روی سازه‌هایی که به دیوار متصل است رشد می‌کنند. 

گیاهان روی دیوار سبز طبیعی هستند یا مصنوعی؟

به طور کلی گرین وال می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. دیوار سبز مصنوعی نیازی به نگهداری، سیستم و لوله‌کشی آبرسانی، نور، کود و بقیه موارد را ندارد و نسبت به گرین وال طبیعی اقتصادی‌تر است. گرین وال طبیعی جلوه زیباتری به محیط داده و می‌توانید از مزایای یک گیاه طبیعی مانند پاکسازی هوا، همواره استفاده کنید.

green wall

پیشنهاد مطالعه: سقف متحرک رستوران

مزایای استفاده از دیوار سبز چیست؟

مزیت‌های استفاده از گرین سبز شامل موارد زیر خواهد بود:

  • اولین ویژگی مثبت گرین وال یا دیوارهای سبز جلوه زیبایی است که به محیط اطراف می‌بخشد.
  • با توجه به تحقیقات غانجام گرفته رنگ سبز و پوشش گیاهی، باعث افزایش انرژی و راندمان کاری می‌شود.
  • گرین وال به پایین بردن سطح استرس و اضطراب افراد نیز کمک می‌کند.
  • گرین وال باعث تنظیم دمای محیط نیز می‌شود و حجم کرمای وارد شده به محیط را متعادل می‌کند.
  • یکی دیگر از کارکردهای دیوار سبز تهویه و تصفیه هوا است که این عمل را با جذب مونوکسید کربن و حذف ناخالصی‌ها انجام می‌دهد.
  • این نوع دیوارها توانایی جذب صدا را دارد بنابراین به عنوان یک عایق صوتی مناسب نیز عمل می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: سقف متحرک با سنسور باران

معایب استفاده از دیوار سبز

معایب دیوار سبز شامل دو مورد است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • یکی از معایب گرین وال این است که این کاری نسبتا پرهزینه محسوب می‌شود.
  • موقعیت قرارگیری گرین وال به گونه‌ای باید باشد که وضعیت آفتاب و سایه مشخص باشد. در بعضی از گونه‌های گیاهان لازم است، آفتاب مستقیم دریافت شود و بعضی دیگر نیاز به نور غیرمستقیم دارند. در هر صورت اگر محل قرارگیری گرین وال به صورت اصولی و درست باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

دیوار سبز چیست؟

انواع دیوار سبز

انواع گرین وال به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود که در ادامه به هرکدام از آن‌ها به تفصیل اشاره خواهیم کرد:

  1. دیوار سبز مدولار: این نوع گرین وال، از داربست فلزی بسیار سبک از فولاد گالوانیزه ساخته شده است و می‌تواند بر روی دیوار ساختمان قرار گیرد و یا ساختار مستقلی داشته باشد.
  2. دیوار سبز کابلی: گرین وال کابلی دیواری است که از طریق کابل در نقاط مختلف به صورت عمودی نصب می‌شود و منظره شگفت انگیزی را ایجاد می‌کند. امروزه در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده از دیوارهای کابلی سبز به دلیل نمایش گیاهان به شکلی زیبا و خیره‌کننده مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
  3. دیوار سبز نمد پلیمری: دیوار سبز نمدی از پارچه نمدی پلیمری با توانایی زهکشی مناسب تشکیل شده است که به شکل مشخصی تا می شود و روی قاب زیرساخت قرار می گیرد. قرار گرفتن این پارچه نمدی باعث می شود که یک یا چند گلدان یا ظرف برای کشت عمودی در یک ردیف با جیب ها رو به بالا قرار گیرند. سپس گیاهان را در غلاف‌های اولیه قرار داده و در این ظروف پرورش می‌دهند.
  4. دیوار سبز هیدروپونیک: گرین وال هیدروپونیک دیواری است که از روش‌های نوین پرورش گیاه استفاده می کند. در این روش در فرآیند کشت از خاک استفاده نمی شود، بلکه مستقیماً آب را به ریشه گیاهان می رساند. در این نوع سیستم، کارشناسان نیاز گیاهان را اندازه گیری می کنند و از آبی که تهیه می کنند برای رساندن مواد مغذی به گیاهان استفاده می‌کنند. استفاده از این روش بسیار پرطرفدار است، زیرا راندمان و صرفه جویی در مصرف آب بالاتری دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع سازه‌های دیوار سبز با کارشناسان ما در سایه برگ در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)