ساخت گلخانه با سقف متحرک
12
مرداد

ساخت گلخانه با سقف متحرک یکی از ملزومات کشاورزی است. کمبود آب سبب شده تا تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، بسیاری از محصولاتی را که تا پیش از این در زمین کشاورزی کشت و آبیاری می‌کردند، در گلخانه‌ پرورش دهند. استفاده از فضای گلخانه‌ای و روش‌های آبیاری در گلخانه باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. همچنین بسیاری از افراد که علاقه‌های شخصی به باغبانی و کشت سبزیجات دارند، با ساخت گلخانه‌ سقف متحرک می‌توانند فضایی سرسبز و نشاط‌ آور برای خود ایجاد کنند. ساخت گلخانه با سقف متحرک مزایایی زیادی دارد که در سایه برگ به آن خواهیم پرداخت.

در چه مکان‌ هایی می‌ توانیم اقدام به ساخت گلخانه با سقف متحرک کنیم؟

ممکن است تمایل داشته باشید که برای علاقه‌ شخصی یا برای کسب و کار و تولید، اقدام به ساخت گلخانه با سقف متحرک کنید. اگر می‌خواهید برای گذراندن اوقات فراغت گلخانه‌ای برای خود داشته باشید، حیاط، پاسیو و پشت‌بام مکان‌های مناسبی برای ساخت گلخانه با سقف متحرک هستند. چنین فضاهایی مکان مناسبی فراهم می‌کنند تا گل‌ها و گیاهان، به‌ دور از سرما و گرمای شدید، رشد مناسبی داشته باشند.

همچنین افراد زیادی تمایل به ساختن روف گاردن دارند که برای آن می‌توان از سقف متحرک استفاده کرد. امکان دارد برای کسب و کار به‌ دنبال ساخت گلخانه‌ای با سقف متحرک باشید. با استفاده از این گلخانه، می‌توان بسیاری از محصولات کشاورزی را در همه‌ی فصول تولید کرد. در نتیجه می‌بینیم، توت فرنگی که میوه‌ی بهار و تابستان است، در زمستان نیز تولید و عرضه خواهد شد.

مزایای ساخت گلخانه با سقف متحرک

مزایای ساخت گلخانه با سقف متحرک

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا گلخانه را با سقف ثابت نسازیم و آیا به خرید سایبان برقی نیاز داریم؟ ساخت گلخانه با سقف متحرک و سایبان برقی چند مزیت به این شرح دارد:

  • استفاده از نور خورشید
  • استفاده از آب باران و ذخیره‌ کردن آب
  • ساخت گلخانه‌ شخصی در فضاهای کوچک
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های بلند مدت

استفاده از نور خورشید

گیاهانی که در گلخانه کشت می‌شوند، به نور خورشید هم نیاز دارند. زمانی که سقف گلخانه ثابت باشد، باید با چراغ‌های مخصوصی به گیاهان نور تابانده شود تا گیاه انرژی لازم را برای رشد دریافت کند. بنابراین اگر به ساخت گلخانه‌ با سقف متحرک اقدام می‌کنید، این امکان وجود دارد که در فواصل معینی از روز سقف را باز نمایید تا گیاهان به طور مستقیم از نور خورشید بهره‌مند شوند. نور مستقیم خورشید باعث می‌شود تا در مصرف برق نیز صرفه‌جویی صورت گیرد.

همچنین نور مستقیم خورشید، گیاه را در برابر آفت‌ها مقاوم‌تر می‌کند و بار بیماری گیاه را کاهش خواهد داد؛ بنابراین گیاهان کمتر نیاز به سم‌پاشی دارند و این باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سم‌پاشی می‌شود. از سوی دیگر، محصولاتی که نور خورشید مستقیماً به آن‌ها می‌تابد، طول عمر بیشتری دارند. در نتیجه سبزیجاتی که در گلخانه تولید می‌شوند، اگر با نور مستقیم خورشید پرورش یابند، ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

بهتر است بدانید که سقف متحرک رستوران و سقف متحرک استخر از دیگر سقف‌های متحرک پرطرفدار هستند.

استفاده از آب باران و ذخیره کردن آب

سقف متحرک این مکان را فراهم می‌کند تا بتوانید به هنگام بارش باران، در مخازن مربوط به آبیاری گیاهان آب جمع‌آوری کنید. همچنین می‌توان سقف را باز کرد تا گیاهان از آب باران استفاده نمایید.

ساخت گلخانه‌ شخصی در فضاهای کوچک شهری و آپارتمانی

ممکن است، بسیاری از افراد بخواهند در آپارتمان خود فضای سبز کوچکی داشته باشند. سقف متحرک این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید این فضا را برای خود فراهم کنند و هر زمان که نیاز داشتند، سقف را باز نمایند و از نور خورشید و فضای باز بهره‌مند شوند.

ساخت گلخانه‌ شخصی در فضاهای کوچک شهری و آپارتمانی

صرفه‌ جویی در هزینه‌‌های بلندمدت

شاید در ابتدا به‌نظر برسد که قیمت سقف متحرک بیشتر از سقف ثابت است؛ اما ساخت گلخانه با سقف متحرک باعث خواهد شد تا در بلندمدت در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. مثل همان موردی که درباره‌ صرفه‌جویی در مصرف برق و سم‌پاشی گفته شد که در نهایت این امر باعث اندوختن سرمایه می‌شود.

ساختار سقف متحرک

سقف متحرک شامل اجزای زیر است:

سازه‌ آلومینیومی: تمام اتصالات و ساختار اصلی سازه از جنس آلومینیوم خواهد بود.

موتور الکتریکی: برای ساخت گلخانه با سقف متحرک به موتور الکتریکی نیاز است تا سازه به‌طور اتوماتیک باز و بسته شود.

پوشش سقف متحرک: این پوشش بر روی سازه‌ی آلومینیومی قرار می‌‍‌گیرد. پوشش سقف متحرک گلخانه، می‌تواند از این جنس‌‌‌ها باشد:

پلی‌کربنات: پوشش پلی‌کربنات ۹۰% نور خورشید را عبور می‌دهد. پلی‌کربنات مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی مانند بارش تگرگ و اسیدهای آلی و معدنی رقیق، چربی‌ها و روغن‌ها، الکل‌ها، اکسیدکننده‌ها و  موارد مشابه دارد. مقاومت پوشش پلی‌کربنات ۲۰۰ برابر بیش از سقف شیشه‌ای است.

شیشه: پوشش شیشه‌ای نور خورشید را عبور می‌دهد و مقاومت بالایی در برابر عواملی چون تگرگ دارد. اما باید به‌یاد داشته باشید که بهتر است از شیشه‌های رنگی استفاده نکنید؛ چون این شیشه‌ها نور خورشید را به‌اندازه‌ی کافی عبور نمی‌دهند. عیب پوشش شیشه‌ای از این قرار است: ۱)اتلاف انرژی آن زیاد است، ۲)وزن آن سنگین‌تر از دیگر پوشش‌هاست. ۳)هزینه‌های نصب و تجهیزات این نوع سقف بالاست.

اکریلیک: این پوشش رتبه‌ اول را در عبور نور از خود دارد. پوشش اکریلیک شفاف‌تر از پلی‌کربنات است و به‌ مرور زمان زرد نمی‌شود. این پوشش اشتعال‌پذیر است، به همین دلیل برای گل‌خانه‌های دائمی مناسب نیست. در مقایسه با پوشش پلی کربنات خش روی پوشش اکریلیک نخواهد افتاد. یکی از معایب این پوشش این است که گرد و غبار بیشتری را جذب می‌کند.

پلی‌اتیلن: پوشش پلی‌اتیلن ارزان‌تر از پوشش شیشه‌ای است؛ اما معایب بسیاری دارد که شامل:

  • نور کمتری را از خود رد می‌کند.
  • نور فرابنفش را عبور می‌دهد
  • اتلاف انرژی آن بالاست.
  • حرارت را بیش از دیگر پوشش‌ها از خود عبور می‌دهد
  • عمر و مقاومت کمی دارد و در برابر بارش سنگین برف و تگرگ فرمی‌ریزد.
  • پوشش پلی‌اتیلنی رطوبت و بخار آب زیادی ایجاد می‌کند و این باعث می‌شود بیماری‌های قارچی در گیاهان بیشتر شود.

پلی‌وینیل فلوراید: این پوشش به‌ عنوان روکش برای پوشش فایبرگلاس استفاده می‌شود. پلی‌وینیل مقاومت بالایی دارد و می‌تواند طول عمر فایبرگلاس را افزایش دهد. در برابر عوامل طبیعی مانند طوفان و تگرگ مقاومت بالایی خواهد داشت و اشعه‌ی ماوراء بنفش را عبور نمی‌دهد. معایب پوشش پلی‌وینیل فلوراید شامل:

  • پلی‌وینیل فلوراید از پلی‌اتیلن گران‌تر است.
  • گردوغبار را جذب می‌کند و اگر تمیز نشود، نور خورشید را کمتر عبور می‌دهد.

فیلم پلاستیکی: پوشش فیلم پلاستیکی بزرگ، سبک و ارزان است. برای گلخانه‌های منحنی مناسب خواهد بود؛ چرا که انعطاف‌پذیری بالای دارد و همچنین برای پرورش محصولات فصلی مناسب است. برای جلوگیری از ورود سرما به گلخانه باید از فیلم‌های پلاستیکی دولایه استفاده کرد.

پلیمر: پوشش سقف متحرک می‌تواند پلیمری باشد. پوشش پلیمری که از ETFE ساخته می‌شود که بسیار سبک و شفاف است و گرد و غبار را به داخل راه نمی‌دهد. گلخانه‌های پنسیلوانیا و گلخانه‌ عدن (Eden) انگلیس، که گلخانه‌ای بزرگ و معروفی شناخته می‌شود، پوشش پلیمری دارند. این پوشش پلیمری هنوز در ایران متداول نیست.

باز و بسته کردن سقف متحرک گلخانه

مطلب پیشنهادی: خرید سایبان بازویی

باز و بسته کردن سقف متحرک

سقف متحرک ممکن است به دو صورت باز و بسته شود:

  • با ریموت کنترل: از یک ریموت کنترل در جهت کنترل سقف استفاده خواهد شد.
  • خودکار و اتوماتیک: به سقفی که به‌ طور اتوماتیک باز و بسته شود، سقف متحرک هوشمند یا سقف متحرک اتوماتیک می‌گویند. برای ساخت سقف متحرک هوشمند، سنسورهایی نصب می‌کنند تا به هنگام باران یا برف یا وزش باد شدید، سقف به‌ طور خودکار بسته شود.

سوالات متداول ساخت گلخانه با سقف متحرک

چه پوششی برای سقف متحرک مناسب‌تر است؟

به طور عمومی از پوشش پلی‌کربناتی برای ساخت گلخانه با سقف متحرک استفاده می‌کنند. اما ممکن است، با توجه به آب‌ و هوای منطقه‌ای که گلخانه در آن احداث می‌شود، این مورد تفاوت داشته باشد.

طول عمر سقف متحرک چند سال است؟

به‌ طور متوسط ۵ تا ۱۰ سال عمر مفید برای سقف متحرک تخمین زده‌اند.

سخن آخر ساخت گلخانه با سقف متحرک

در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با ساخت گلخانه با سقف متحرک، مزایای آن و انواع گوناگون سقف متحرک آشنا کنیم. ساخت گلخانه با سقف متحرک هم برای تولید محصولات کشاورزی و کسب‌ و کار و هم برای استفاده‌های شخصی در خانه‌های شهری ممکن است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)