نحوه تولید سقف متحرک در 4 مرحله
22
تیر

سقف متحرک این روزها کاربرد بسیاری دارد. به همین خاطر نحوه تولید سقف متحرک بسیار مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. در این مقاله از سایه برگ قصد داریم، شما را با نحوه تولید سقف متحرک آشنا کنیم؛ اما پیش از آن مقدماتی را درباره‌ی کاربرد این سقف‌ها، مزیت استفاده از آن‌ها بیان خواهیم کرد. پس از آن تولد سقف متحرک را توضیح خواهیم داد.

در چه مکان هایی می توان از سقف متحرک استفاده کرد؟

در نحوه تولید سقف متحرک به مکان و فضایی که سقف برای آن تولید می‌شود، توجه می‌کنند. سقف متحرک هم در خانه و هم در مکان‌های تجاری کاربرد دارد. در فضاهای زیر این سقف‌ها قابل نصب و استفاده اند:

  • استخر
  • پارکینگ
  • پوشش فضای حیاط خلوت
  • نورگیر ساختمان
  • فضای تراس
  • موتورخانه‌
  • گلخانه
  • مزایای استفاده از سقف متحرک چیست؟
    مزایای استفاده از سقف متحرک

استفاده از سقف متحرک برقی در رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز هواداران زیادی دارد.

مزیت های استفاده از سقف متحرک چیست؟

پیش از شناخت تولید سقف متحرک، بد نیست بدانید که سقف متحرک مزیت‌های بسیاری به این شرح دارد:

  • زیبایی: این سقف‌ها محیط را زیبا می‌کنند. چاپ تصاویر همانند لوگو نیز بر سقف‌های متحرک امکان‌پذیر است.
  • محافظت: این سقف‌ها ما را در برابر خطرات اشعه‌های مضر، ضربه‌های شدید، بارش‌های جوی یا حوادث طبیعی ایمن می‌کند.
  • پاکیزگی محیط: سقف متحرک از ورود آلودگی و گردوغبار به فضای مورد نظر جلوگیری می‌کند. برای مثال استفاده از سقف متحرک در استخرهای روباز، سبب می‌شود تا آب استخر تمیز بماند.
  • استفاده‌ی بهینه از فضای باز: سقف متحرک استفاده از فضاهای باز را در فصل‌های مختلف سال امکان پذیر می‌سازد. برای مثال وجود سقف متحرک برای استخر روباز، استفاده از استخر را در فصل‌های سرد سال ممکن می‌کند. همچنین فضای باز رستوران‌ها و کافه‌ها که سقف متحرک داشته باشند، در فصل‌های سرد قابل استفاده و مورد اقبال مشتری خواهد بود.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: استفاده از سقف‌های متحرک در مکان‌های مختلف از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.

برای آن‌که درباره‌ی سقف متحرک استخر بیشتر بدانید، روی لینک مربوط به آن کلیک کنید.

انواع سقف متحرک

برای شناخت نحوه تولید سقف متحرک، لازم است بدانید که سقف متحرک دو نوع است: سقف متحرک یک‌تکه و سقف متحرک چند تکه.

سقف متحرک یک تکه یا یک پارچه

همان‌طور که از نام آن پیداست، این سقف از یک قسمت تشکیل شده‌است. در سقف یک‌تکه، کل سقف روی دو ریل موازی حرکت می‌کند. در تولید سقف متحرک یک‌تکه، باید توجه داشت که به اندازه‌ی کافی فضای خالی برای جابه‌جایی سقف وجود داشته باشد.

سقف متحرک تلسکوپی یا چند تکه

این نوع از سقف متحرک سقفی است که به چند قسمت مساوی تقسیم می‌شود. این تکه‌ها مانند تلسکوپ یا آنتن ماشین داخل یکدیگر می‌روند و در نهایت به‌صورت جمع شده قرار می‌گیرد. این نوع سقف نسبت به سقف یک‌تکه فضای کمتری اشغال می‌کند.

انواع سقف متحرک

برای تولید سقف متحرک به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای این‌که نحوه تولید سقف متحرک را بدانیم، لازم است به نکات زیر توجه کنیم:

  • شکل هندسی سقف: اگر بخواهیم سقف متحرک بسازیم، بهتر است از اشکال مستطیل یا مربع در طراحی استفاده کنیم، تا لایه‌ها به راحتی درون هم جمع شوند، اما اگر شکل بنا از نظر هندسی منظم نباشد.
  • جنس سازه سقف: سازه‌ی سقف از جنس پروفیل‌های آلومینیوم و فولادی است. برای مقاوم‌سازی آلومینیوم‌ها، آن‌ها را با رنگ مخصوص آلومینیوم رنگ‌آمیزی می‌کنند تا در برابر سیاه شدن، شوره زدن و رطوبت مقاوم شود.
  • جنس پوشش سقف: پوشش سقف می‌تواند پارچه‌ای، فلزی، شیشه‌ای یا از جنس طلق پلی‌کربنات باشد. اگر فلزی باشد، صفحات فلزی با فوم عایق‌بندی می‌شوند و استقامت بالایی دارند. سقف‌هایی که از جنس طلق پلی‌کربنات باشند، مقاومت بالایی دارند. ورق‌های پلی‌کربنات دو نوع شفاف و غیرشفاف دارند. نوع شفاف برای استخرها مفید است.

درباره‌ی سقف متحرک پارچه ای و سقف متحرک اتوماتیک بیشتر بدانید.

  • تعداد قطعات سقف: تعداد قطعات سقف متحرک به طول کار بستگی دارد. معمولاً طول هر قطعه ۲ تا ۴ متر است.
  • باز و بسته شدن سقف: سقف می‌تواند از یک جهت یا از مرکز به دو طرف باز شود. همچنین باز و بسته شدن سقف به‌صورت مکانیکی، دستی، اتوماتیک و ریموتی ممکن است.
  • جنس چرخ ریل‌ها: چرخ ریل‌ها معمولا از جنس تفلون پلی‌آمید با مقاومت بالا است.

مراحل تولید سقف متحرک

نحوه تولید سقف متحرک به این صورت است که ابتدا سقف با مقطع مورد نظر طراحی و ساخته می‌شود. پس از آن محل قرارگیری ریل‌ها را هموار می‌کنند. پس از نصب ریل، سازه می‌تواند همراه چرخ‌های مخصوصی که در ریل قرار داده می‌شود، به جلو و عقب حرکت کند.

همچنین تولید سقف متحرک را در ۴ مرحله و به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

پایه‌گذاری

مرحله‌ی اول تولید سقف متحرک پایه‌گذاری است. برای تولید سقف متحرک، ابتدا فضای مورد نظر را برای اجرا آماده می‌کنند. سپس پایه‌گذاری زیرین انجام می‌شود.

شاسی‌کشی

در مرحله‌ی بعد، تیرک‌های اصلی و چارچوب نصب می‌شود. محل قرار گرفتن چارچوب بسته به محل نصب سقف تغییر می‌کند.

ریل‌گذاری

در مرحله‌ی سوم، ریل‌ها روی چارچوب‌ها نصب می‌شوند، تا قطعات سقف روی ریل‌ها قرار داده‌شوند.

مونتاژ قطعات

در آخرین مرحله نحوه تولید سقف متحرک، قطعات سقف را بسته به نوع سقف و اندازه در کارگاه برش می‌دهند. سپس قطعات برش‌خورده را به محل اجرای پروژه می‌فرستند تا نصب شود. موتور اصلی سقف نیز در این مرحله نصب می‌شود.

مراحل تولید سقف متحرک

هزینه تولید سقف متحرک چطور تعیین می‌شود؟

در تولید سقف متحرک لازم است به هزینه‌ی تولید آن توجه داشته باشیم. هزینه‌ی تولید سقف متحرک بر حسب مساحت پروژه‌ای که سقف روی آن قرارمی‌گیر، محاسبه می‌شود. ضمناً هزینه‌ی تولید، بسته به جنس سقف، قطعات و طراحی آن متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت سقف متحرک پارکینگ روی لینک مربوط به ان کلیک کنید.

سوالات متداول تولید سقف متحرک

چه جنسی برای ورقه‌های سقف بهتر است؟

جنس پلی‌کربنات مزیت‌های بسیاری دارد، مزیت‌های پلی کربنات به این شرح است: عایق بودن در برابر صدا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقرون به صرفه بودن، سبکی و مقاوم بودن، ضد حریق بودن، مقاوم در برابر کشیدگی، خمیدگی، ضربه، خراش و شکستگی، مقاومت در برابر زلزله و سقوط اجسام و شست‌وشوی ساده.

آیا ساخت سقف متحرک نیاز به مجوز شهرداری دارد؟

خیر. مگر آن‌که کسی قصد استفاده‌ تجاری از محل مورد نظر را داشته باشد که در این شرایط استفاده‌ از سقف متحرک نیاز به مجوز دارد.

سخن آخر تولید سقف متحرک

در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با انواع سقف متحرک، نحوه‌ تولید سقف متحرک و جزئیات آن آشنا کنیم. از آن‌جا که سقف متحرک مزیت‌ها و کاربردهای فراوانی دارد، شناخت نحوه تولید سقف متحرک در ساخت، طراحی یا انتخاب سقف متحرک به شما کمک خواهد کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)